واشر سرسیلندر نقشی حیاتی در فرآیند احتراق موتور دارد. معیوب شدن این قطعه حیاتی منجر به هزینه‌‌های تعمییر بالایی خواهد شد.
اما آیا همانطور که بسیاری ادعا می‌‌کنند واشر سرسیلندر معیوب، در حکم مرگ برای خودروی شما است؟ برای درک این بخش مهم از موتورِ خودروی خود و احتمالاً پیشگیری از مشکلات آتی بخش پرسش و پاسخ ما را دنبال کنید.

واشر سرسیلندر چیست و چِه‌‌ می‌‌کند؟

 
واشر سرسیلندر محفظه‌‌ی احتراق را محبوس نگه می‌‌دارد و از اختلاط مایع‌‌ خنک‌‌کننده و روغن جلوگیری می‌‌کند. این قطعه بین سرسیلندروقسمت بالایی بدنه موتور که بخش اصلی ساختار موتوراست قرار می‌‌گیرد.
واشر سرسیلندر در مقایسه با دیگر واشرها بالاترین فشار را تحمل می‌‌کند، چون همزمان از سمت سه بخش مختلف یعنی روغن، فشار گاز داخل سیلندر و مایع خنک‌‌کننده تحت فشار قرار می‌‌گیرد.
واشرسرسیلندر مسیر روغن مابین سرسیلندر و سیلندر را محبوس نگه می‌‌دارد تا روغن آزادانه در اطراف موتور گردش کند. چنین چیزی درمورد مسیرهای آب نیز رخ می‌‌دهد تا خنک‌‌کننده فقط درمحل‌‌های مورد نیاز به گردش درآید.

چطور واشرسرسیلندر معیوب می‌‌شود؟


با توجه به اینکه در یک موتور سرهم شده واشر سرسیلندر دور از دید قرار دارد تشخیص مشکلات آن کار آسانی نیست.
سوراخ و یا پاره شدن واشر سرسیلندر معمولاً در اثر داغ کردن موتور ایجاد می‌‌شوند.
از طرفی مشکلات سیستم جرقه زنی که باعث احتراق در زمان نامناسب می‌‌شوند نیز می‌‌تواند فشار زیادی به سرسیلندر وارد کنند و باعث سوراخ شدگی زودتر از موعد واشرسیلندر شوند. 
احتمال اینکه یک واشرسرسیلندر بی‌‌کیفیت و یا واشرسرسیلندری که بدنصب شده باشد زودتر از موعد دچار پاره‌‌شدگی شود بالاست. میزان سفت شدن پیچ‌‌های اتصال از اهمیت بالایی برخورداراست، شُل بودن باعث عملکرد نادرست و سفتی بیش از حد باعث لِه شدن واشر و درنتیجه عدم کارایی درست آن خواهد شد.

نشانه‌‌های یک واشر سرسیلندر معیوب چیست؟


نشانه‌‌های شایع واشرسرسیلندرمعیوب موارد زیر هستند:
روغن سفید یا شیری: زمانی که مایع خنک‌‌کننده وارد روغن می‌‌شود و با آن ترکیب می‌‌شود،یک مایع سفید تشکیل می‌‌شود که روی میله مخصوص سنجش روغن و یا سَر فیلتر روغن قابل مشاهده است.
دود سفید اگزوز: زمانی که مایع خنک‌‌کننده به محفظه‌‌ی احتراق راه می‌‌یابد به شکل یک دود سفید بخارشده و یا می‌‌سوزد.
کشش نداشتن موتور: سوراخ شدن واشرسرسیلندر باعث کاهش فشار درون محفظه‌‌ی احتراق و درنتیحه کشش پایین موتور خواهد شد.
خارج شدن آب و یا به مشام رسیدن بوی شیرین از اگزوز: این مشکل می‌‌تواند درنتیجه نشتی‌‌های ایجاد شده در سیستم احتراق رخ دهد.
داغ کردن موتور: اگر واشرسرسیلندر اجازه نشتی به مایع‌‌ خنک‌‌کننده بدهد موتور در معرض داغ کردن قرار خواهد گرفت.

تعمییر واشر سرسیلندر معیوب چقدر هزینه خواهد داشت؟


جواب این سوال با توجه به تعمیرگاه و خودروی شما متفاوت خواهد بود. بی‌‌توجهی به واشرسرسیلندر معیوب صدمات به مراتب بیشتری به موتور وارد خواهد کرد.
زمانی که واشرسرسیلندر وظیفه‌‌ی خود ازجمله فراهم کردن و محبوس کردن مایع خنک‌‌کننده را بدرستی انجام ندهد می‌‌تواند باعث تاب برداشتن سرسیلندر شود. چنین چیزی می‌‌تواند هزینه زیادی داشته باشد.
یک تعمیرگاه پیدا کنید.

چسب واشر سرسیلندر چیست و قیمتش چقدر است؟


چسب واشر سرسیلندر مایعی است که به سمت تَرَک‌‌های واشر سرسیلندر حرکت می‌‌کند و با مواد شیمیایی که دارد آنها را پُر می‌‌کند. قیمت آن چیز زیادی نیست.

چسب واشر سرسیلندر چطور کار می‌‌کند؟ چطور از آن استفاده کنیم؟


چسب واشر سرسیلندر داخل رادیاتور ریخته می‌‌شود و زمانی که دمای موتور به محدوده‌‌ی مناسبی رسید تَرَک‌‌ها و سوراخ‌‌ها را پُر می‌‌کند. روشن بودن خودرو به مدت 15 تا 30 دقیقه همزمان با قراردادن بخاری و فن در بالاترین حد به چسب کمک می‌‌کند که فعال شود.
عده‌‌ی زیادی بر این باورند که یک ماده‌‌‌‌ی شیمیایی که برای حل مشکلات مکانیکی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد در دراز مدت قدرت خود را از دست خواهد داد، از اینرو چسب واشرسرسیلندر فقط باید به عنوان یک راه‌‌حل موقت استفاده شود.

آیا می‌‌توان با واشر سرسیلندر خراب رانندگی کرد؟


با اینکه رانندگی در چنین شرایطی ممکن است، اما به طور قطع پیشنهاد نمی‌‌شود. زمانی که واشر سرسیلندر دچار مشکل شود، فشار داخل محفظه‌‌ی احتراق از بین خواهد رفت که منجر به افت محسوس قدرت موتور خواهد شد.
اگر واشرسرسیلندر خراب اجازه نشتی به مایع خنک‌‌کننده دهد، موتور خودروی شما به احتمال زیاد داغ خواهد کرد. چنین چیزی ترک‌‌خوردگی و صدمات بیشتر به موتور را سبب خواهد شد.
اگر روغن موتور و مایع خنک‌‌کننده مخلوط شوند باعث رقیق شدن روغن و در نتیجه کاهش درجه‌‌ی روغن‌‌کاری آن خواهد شد، چنین چیزی می‌‌تواند منجر به یک صدمه غیرقابل تعمیر گردد.

چطور از خراب شدن واشر سرسیلندر جلوگیری کنیم؟


معمولاً داغ کردن موتور دلیل اصلی مشکلات واشرسرسیلندر است، پس حتماً از پُر بودن مایع‌‌خنک‌‌کننده تا بالاترین سطح ممکن و عملکرد صحیح سیستم خنک‌‌کننده اطمینان حاصل کنید. سیستم خنک‌‌کننده‌‌ای بدون نشتی و دارای رادیاتوری کارآمد.
همچنین نصب صحیح واشر سرسیلندر از صدمات آینده پیشگیری خواهد. از سالم بودن و سفت‌‌شدگی مناسب پیچ‌‌های اتصال اطمینان حاصل کنید. زیادی شُل بودن منجر به ناکارآمدی و زیادی سفت بودن منجر به لِه‌‌شدگی واشر سرسیلندر خواهد شد.
حتماً به دستورالعمل موجود روی بسته‌‌ی چسب واشرسیلندر مراجعه کنید و یا از یک تعمیرگاه قابل اعتماد بخواهید تا اینکار را برایتان انجام دهد.

آیا واشرسرسیلندر خراب به معنای پایانی برای خودروی من است؟


خودِ واشرسرسیلندرخراب به تنهایی موتور را به یک شئ بی‌‌مصرف تبدیل نمی‌‌کند، اما صدماتی که به سَبَب آن و در اثرحرارت بالای ایجاد شده در قطعات و روغنکاری نشدن بلبرینگ‌‌ها ایجاد می‌‌شود می‌‌تواند موتور خودروی شما را غیر قابل تعمیر کند.  
بهترین گزینه استفاده از چسب واشرسرسیلندر در مراحل اولیه است و حتماً قبل از اینکه به بقیه بخش‌‌ها صدمه‌‌ای وارد شود در اسرع وقت از یک فرد کاربَلَد کمک بگیرید.
آیا خاطره‌‌ی ترسناکی در رابطه با واشرسرسیلندر دارید؟ شاید شما یا تعمیرگاهتان توانستید خودرویی را دوباره به زندگی برگردانید؟ نظر خود را در پایین همین صفحه برایمان بنویسید.